ΙΝΔΙΚΟ KAMANDALU ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΥΔΡΙΑ
Το kamandalu υπήρξε 'ιερό' Ινδικό αγγείο, ανάλογο της υδρίας, εθεωρείτο δε ως παρακολούθημα των Brahma, Shiva, Devi (Durga), Vishnu (ως νάνου) και των ασκητών εν γένει.[2]
Υδρία με στόμιο κεφαλής ελέφαντα, 2/3 αι. μ.Χ., Βιετνάμ, προελεύσεως Gandhara (?)[3]
Υδρία με στόμιο μορφής ελέφαντα με προβοσκίδα[4]
Στούπα Sanchi 1, βόρειο toraṇa (πύλη), κατώτερο επιστήλιο, δεικνύεται μία χορηγική σκηνή udakapūrva από τον κύκλο Vessantara-jātaka[5]
Σκηνή χορηγική στο Kanganhalli, ποταμός Bhīmā River[7]
Ανάλογη υδρία τηρείται στο Μουσείο του Cleveland, ο δε Czuma, επιφανής μελετητής της Gandhara, συσχέτισε το τεκμήριο με άλλα από τα Taxila καθώς και προς Ελληνιστικά αντίστοιχα αγγεία. Σύμφωνα με τον Falk (εν γένει πολύ επιφυλακτικό να βεβαιώσει Ελληνιστική συσχέτιση ..):[9] "Βλέπουμε έναν τύπο αγγείου ύδατος με καλαθόσχημη λαβή και στόμιο διαθέτον θηριομοφικά στοιχεία να αναπτύσσεται στην Δύση, συγκεκριμένα στην ανατολική Μεσόγειο και στο Ιράν κατά την αρχή της πρώτης χιλιετίας π.Χ. Περίπου τον δεύτερο αιώνα π.Χ. με τις ισχυρές ελληνιστικές συσχετίσεις του, ο τύπος φθάνει στην Ινδία και συγχωνεύεται με το kamaṇḍalu .. ο αναπτυσσόμενος Βουδισμός χρειάστηκε τέτοια αγγεία σε τελετές του .. κλπ. για αυτό τα βλέπουμε σε πληθώρα αναγλύφων σκηνών στα ιερά! ........... Ενδιαφέρον παρουσιάζει η λίθινη εγχάρακτη επιγραφή σε πρώιμη Brāhmī (αναφέρουσα: a yuvarāja vāsiṣṭhīputra śivaghoṣa) επομένως η χρονολόγηση μας οδηγεί πίσω στην περίοδο Sātavāhana, ήτοι προ-Κοσσανική, είναι δε ενδιαφέρον να υπογραμμίσουμε σχετικώς την ιδιαίτερη συσχέτιση της περιόδου με την Ελληνιστική παράδοση![10]
Λίθινη εγχάρακτη επιγραφή σε πρώιμη Brāhmī [11]
Το katmadalu απεικονίζεται και σε αργυρό τετράδραχμο του Τηλέφου, βασιλέως του Ελληνο - Ινδικού βασιλείου περι το 75 π.Χ.[12]Coin of Indo-Greek king Telephos with depiction of a sage offering into Agni. His danda & kamandalu seen nearby. 1st century BCE.
Coin Galleries: Indo-Greeks: Telephos (c. 75-70 BCE)
Telephos (or Telephus) was an ephemeral king in the Gandhara region who perhaps succeeded Maues there. His coins are all very rare and are most unusual in design; none of them bear his portrait.
He may have belonged to an Indo-Scythian clan. Telephos, Silver tetradrachm
Weight: 8.94 gm. Diameter: 26 mm. Die axis: 12h, Anguiped, with legs ending in lotus blossoms, Greek legend around: BAΣIΛEΩΣ EYEOΓETOY / THΛEΦOY (Basileos Evergetou Telephou ... of King Telephos, the
benefactor)
Radiate Helios (sun god) and lunate Salene (moon goddess) standing facing,
Kharoshthi legend around: maharajasa kalanakramasa / teliphasa, Reference: MIG ---, Bop ---
Μεταξύ των τεκμηρίων που συνδέουν την Ινδία της περιόδου Sātavāhana και την Ελληνιστική Αίγυπτο και Κύπρο περιλαμβάνονται διάφορα κεραμεικά, μεταξύ αυτών τα θαυμάσια της Βαυβούς:[15] .. Η Βαυβώ υπήρξε θεότητα ή δαίμονας, ακόλουθος της Δήμητρας την οποία επέτυχε να ανακουφίσει από τον πόνο για την απώλεια της Περσεφόνης, αποκαλύπτοντας τα γεννητικά όργανά της (Hesch., s.v. Βαυβώ). Για περαιτέρω ανάλυση του μύθου βλ. Arans (Arans 1988). Ο χαρακτήρας της διαθέτει ενδεχομένως συσχέτιση, εννοιολογική είτε μορφολογική, με τον παριστάμενο από Νεολιθικά ειδώλια τοκετού, επί παραδείγματι από την Μαγούλα Πανάγου και τον Αχίλλειο Θεσσαλίας,.. Οι ενδιαφερόμενοι παραπέμπονται και στο ενδιαφέρον ιστολόγιο του Βακουφτσή[18]
Βαυβώ της περιόδου Sātavāhana
Garba (womb) with lotus head, Limestone, Amaravati, 2nd century AD[30]
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[2]. Hall 1994, p. 107. Στο The Cleveland Museum of Art φυλάσσεται άγαλμα του Bodhisattva Maitreya (Pakistan, Gandhara, Kushan Period, 200 μ.Χ.), ο οποίος απεικονίζεται φέρον το ιερό σκεύος (Bodhisattva Maitreya with waterpot, Andrew R. and Martha Holden Jennings Fund 1969.61, https://www.clevelandart.org/art/1969.61).
[3]. ΜΜΑ 2004.59.
[4]. Ashmolean Museum, EA 2000.116.
[5]. Falk 2012, fig. 26. Σημειώστε την χρήση στην τελετή της Ελληνιστικής υδρίας ..
[7]. Falk 2012, fig. 27.
[9]. Falk 2012, p. 54.
[10] Brancaccio 2005
[11]. Falk 2012, p. 54, p. 51, fig. 28.
[12]. Kalyanaraman 2016, fig. 4. Το νόμισμα με την επιγραφή BAΣIΛEΩΣ EYEOΓETOY / THΛEΦOY (maharajasa kalanakramasa / teliphasa) και απεικονίζει σοφό να προσφέρει στην Agni, ενώ δίπλα του φαίνονται το danda & kamandalu. Ο Τήλεφος πιθανόν διεδέχθη για βραχύ διάστημα τον Maues.Στην άλλη πλευρά ο Ήλιος και η Σελήνη.
[15]. Brancaccio 2005, figs. 1, 2.
[18] https://kostasvakouftsis.blogspot.com/.../baubo-la-vulve. .. όπου γίνεται παρουσίαση [ .. Mε λένε Βαυβώ και σας δείχνω το πουλάκι μου. Άλλωστε, το όνομά μου αυτό σημαίνει. Και επειδή ξέρω ότι σε όλους αρέσουν τα γυναικεία πουλάκια (εκτός από τους αρρενολάτρεις και τους ανέραστους), σηκώνω συχνά το χιτώνα μου, κάνω δηλαδή "ανάσυρμα".]
[30]. Sengupta (Context in Greco-Buddhist Art and Culture), fig. 1.28.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Hall, J. 1994.
Illustrated Dictionary Of Symbols In Eastern and Western Art, Great Britain.
https://pubhtml5.com/zhka/fost
Brancaccio, P. 2005. "Sātavāhana Terracottas: Connections with the Hellenistic Tradition,"
East and West 55 (1/4), pp. 55-69.
Sengupta, A. R. . “Context in Greco-Buddhist Art and Culture," <https://www.academia.edu/34441409/Context_in_Greco_Buddhist_Art_and_Culture> (25 January 2021).
Falk, H. 2012. "’Buddhist’ Metalware from Gandhara,”
Bulletin of the Asia Institute (
New Series) 26, pp. 33-60.
Srini Kalyanaraman. 2016. “Mints/coin legends of ancient Bhāratam Janam: From Menander I to Krishnadeva Raya. Review of historical studies of Bharata,” <https://www.academia.edu/29380544/Mints_coin_legends_of_ancient_Bh%C4%81ratam_Janam_From_Menander_I_to_Krishnadeva_Raya_Review_of_historical_studies_of_Bharata?auto=download&email_work_card=download-paper> (25 January 2021).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου