BUY NOW

Support independent publishing: Buy this book on Lulu.

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2025

Agostino di Duccio and GREEK CONNECTION

Agostino di Duccio and GREEK CONNECTION

Agostino di Duccio (1418 – c.1481) - Archangel Gabriel, detail, 1470s, painted terracotta, Museum of Fine Arts, Budapest


Τα έργα του Agostino di Duccio παρουσιάζουν μια ισχυρή σύνδεση με την αρχαία ελληνική τέχνη μέσω της χρήσης κλασικών μορφών και μοτίβων, ιδιαίτερα στη γλυπτική διακόσμηση του Tempio Malatestiano στο Ρίμινι. Το ξεχωριστό γραμμικό του στυλ επηρεάστηκε από την ελληνιστική τέχνη, μια περίοδο της ελληνικής τέχνης γνωστή για το κλασικό νεοαττικό της στυλ. Παραδείγματα αυτής της ελληνικής σύνδεσης περιλαμβάνουν τη χρήση μιας μορφής σε άρμα από ένα ελληνικό νόμισμα από τις Συρακούσες σε ένα μενταγιόν σε ανάγλυφο και την ενσωμάτωση δάφνινων στεφάνων, συμβόλου νίκης στην αρχαία Ελλάδα.

Έμπνευση από την Κλασική Γλυπτική

Ελληνιστική Επιρροή: Η στυλιστική απόκλιση του Duccio από τους Φλωρεντινούς συγχρόνους του είχε τις ρίζες της στο νεοαττικό στυλ της ελληνιστικής τέχνης.

Κλασικές Μορφές: Τα έργα του παρουσιάζουν κλασικά θέματα και μορφές, όπως η αναπαράσταση της Ελληνίδας θεάς Σελήνης (Ρωμαϊκή Σελήνη), η οποία απεικονίζεται στους τοίχους του Tempio Malatestiano.

Συγκεκριμένα Παραδείγματα Ελληνικών Συνδέσεων

Μοτίβο Νομίσματος: Ένα ανάγλυφο στο μουσείο V&A απεικονίζει μια μορφή σε άρμα σε ένα μενταγιόν, το οποίο προέρχεται από ένα ελληνικό νόμισμα από τις Συρακούσες.

Δάφνινο Στεφάνι: Το μοτίβο ενός δάφνινου στεφάνου που κρατάει ένας άγγελος στα ανάγλυφά του πιθανότατα παραπέμπει σε αρχαίες ελληνικές αναφορές στη νίκη, παρόμοια με τη χρήση του στο Tempio Malatestiano.

Αυτοκρατορικές Μορφές: Τα μαρμάρινα τόντι του που απεικονίζουν αυτοκρατορικές μορφές δείχνουν επίσης στυλιστικές και πολιτισμικές συνδέσεις με αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά νομισματικά υποδείγματα. 

Agostino di Duccio's works exhibit a strong connection to ancient Greek art through his use of classical forms and motifs, particularly in his sculptural decoration of the Tempio Malatestiano in Rimini. His distinctive linear style was influenced by Hellenistic art, a period of Greek art known for its classical neo-Attic style. Examples of this Greek connection include the use of a figure in a chariot from a Greek coin from Syracuse on a pendant in a relief and the incorporation of laurel wreaths, a symbol of victory in ancient Greece.

Inspiration from Classical Sculpture

Hellenistic Influence: Duccio's stylistic departure from his Florentine contemporaries was rooted in the neo-Attic style of Hellenistic art.

Classical Forms: His works feature classical themes and figures, such as the representation of the Greek goddess Selene (Roman Luna), who is portrayed on the walls of the Tempio Malatestiano.

Specific Examples of Greek Connections

Coin Motif: A relief in the V&A museum features a figure in a chariot on a pendant, which derives from a Greek coin from Syracuse.

Laurel Wreath: The motif of a laurel wreath held by an angel in his reliefs likely alludes to ancient Greek allusions to victory, similar to its use in the Tempio Malatestiano.

Imperial Figures: His marble tondi depicting imperial figures also show stylistic and cultural connections to ancient Greek and Roman numismatic models.


Τα γλυπτά του Agostino di Duccio παρουσιάζουν ελληνιστικές επιρροές, ιδιαίτερα το νεοαττικό στυλ, το οποίο εκδηλώνεται στις χαρακτηριστικές γραμμικές μορφές του και στην έμφαση στις διακοσμητικές επιφανειακές επεξεργασίες αντί για τον αυστηρό νατουραλισμό. Αυτή η σύνδεση είναι εμφανής στις ελικοειδείς κουρτίνες και τα διακοσμητικά ανάγλυφα του Tempio Malatestiano στο Ρίμινι, όπου οι μορφές του, αν και κάπως αντικλασικές, δείχνουν σαφή χρέος στην αρχαία ρωμαϊκή και ελληνιστική τέχνη. Τα έργα του, όπως τα ανάγλυφα στην πρόσοψη του Ορατορίου του Αγίου Μπερναρντίνο στην Περούτζια, επιδεικνύουν επίσης μια παρόμοια στυλιζαρισμένη και γραμμική προσέγγιση, θυμίζοντας μοτίβα που βρίσκονται σε ρωμαϊκές σαρκοφάγους.

Ελληνιστικό Στυλ στο Έργο του Agostino di Duccio

Νεοαττικό Στυλ: Το έργο του Duccio αντλεί έμπνευση από το ύστερο ελληνιστικό νεοαττικό στυλ της κλασικής αρχαιότητας, ένα στυλ γνωστό για τη γραμμική αισθητική και διακοσμητικό του χαρακτήρα.

Γραμμική Έμφαση: Το ιδιαίτερο γραμμικό του στυλ, που χαρακτηρίζεται από ελικοειδείς και ρέουσες γραμμές, αποτελεί άμεση αντανάκλαση αυτής της κλασικής έμπνευσης.

Διακόσμηση Επιφάνειας: Η εστίαση του Duccio στην επίτευξη πολύτιμων επιφανειών μέσω διακοσμητικών και παιχνιδιάρικων πτυχώσεων των υφασμάτων αποτελεί χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της ελληνιστικής επιρροής.

Στυλιζόμενες Μορφές: Αντί για νατουραλισμό, οι μορφές του εμφανίζονται συχνά επίπεδες, σχηματικές και αντικλασικές, όπως φαίνεται στα ανάγλυφα του Tempio Malatestiano.

Παραδείγματα στη Γλυπτική του

Tempio Malatestiano (Ρίμινι): Αυτό το αρχιτεκτονικό έργο περιλαμβάνει πολλά ανάγλυφα, συμπεριλαμβανομένων μορφών αγγέλων, των Πλανητών και των Ελευθέρων Τεχνών, τα οποία επηρεάζονται έντονα από το νεοαττικό στυλ.

Οροτόριο του Αγίου Μπερναρντίνο (Περούτζια): Τα ανάγλυφα εδώ, με τις στυλιζαρισμένες μορφές τους και τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα, δείχνουν μια σαφή σύνδεση με την αρχαία ρωμαϊκή τέχνη, ιδιαίτερα με τις συνθέσεις σε σαρκοφάγους.

Codex Pighianus: Το μοτίβο των σαρκοφάγων της Μήδειας, ενός ενδύματος που φουσκώνει σφαιρικά, ένα συγκεκριμένο παράδειγμα από μια κλασική πηγή, εμφανίζεται στα ανάγλυφα του Duccio στην Περούτζια.

Πολιτιστικό Πλαίσιο

Ανθρωπιστικό Περιβάλλον: Οι ελληνιστικοί τρόποι χειρισμού του Duccio ήταν προϊόν του ανθρωπιστικού περιβάλλοντος του Ρίμινι, το οποίο ενθάρρυνε μια βαθύτερη ενασχόληση με τις κλασικές μορφές και ιδέες.

Αντιπαραβολή στην Αρχιτεκτονική: Το διακοσμητικό, ρέον γλυπτικό του στυλ έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον «σκληρό και αυστηρά ρωμαϊκό διανοουμενισμό» της αρχιτεκτονικής του Alberti στο Tempio Malatestiano, αναδεικνύοντας τη μοναδική στυλιστική του προσέγγιση στο πλαίσιο της Αναγέννησης.                                                                                                                                                

Agostino di Duccio's sculptures exhibit Hellenistic influence, particularly its Neo-Attic style, which manifests in his characteristic lineal forms and emphasis on decorative surface treatments rather than strict naturalism. This connection is evident in the sinuous drapery and decorative reliefs of the Tempio Malatestiano in Rimini, where his figures, though somewhat anticlassical, show a clear debt to ancient Roman and Hellenistic art. His works, such as the reliefs on the facade of the Oratory of S. Bernardino in Perugia, also demonstrate a similar stylized and linear approach, recalling motifs found on Roman sarcophagi.

Hellenistic Style in Agostino di Duccio's Work

Neo-Attic Style: Duccio's work draws inspiration from the late Hellenistic Neo-Attic style of classical antiquity, a style known for its linear aesthetic and decorative character.

Linear Emphasis: His distinctive lineal style, characterized by sinuous and flowing lines, is a direct reflection of this classical inspiration.

Surface Decoration: Duccio's focus on achieving precious surfaces through decorative and playful pleating of drapery is a hallmark of this Hellenistic influence.

Stylized Figures: Rather than naturalism, his figures often appear flat, schematic, and anticlassical, as seen in the Tempio Malatestiano reliefs.

Examples in His Sculpture

Tempio Malatestiano (Rimini): This architectural project features numerous reliefs, including figures of angels, the Planets, and the Liberal Arts, which are heavily influenced by the Neo-Attic style.

Oratory of S. Bernardino (Perugia): The reliefs here, with their stylized forms and recurring motifs, show a clear connection to ancient Roman art, particularly compositions on sarcophagi.

Codex Pighianus: The Medea sarcophagi motif of a garment billowing out spherically, a specific example from a classical source, appears in Duccio's reliefs at Perugia.

Cultural Context

Humanist Environment: Duccio's Hellenistic mannerisms were a product of the Humanist environment of Rimini, which encouraged a deeper engagement with classical forms and ideas.

Contrasting Architecture: His decorative, flowing sculptural style stands in marked contrast to the "hard and severely Roman intellectualism" of Alberti's architecture at the Tempio Malatestiano, highlighting his unique stylistic approach within the Renaissance context.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου