ΤΙΤΣΙΑΝΟ: ΔΑΝΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ..
Σύμφωνα με τον Brendel[5]:
Από την άλλη η Helen Gardner, γράφει:[20] Όπως ο Πραξιτέλης έφερε το θέμα του γυναικείου γυμνού στην αρχαία ελληνική τέχνη, έτσι ο Giorgione και ο Titian το επανεισήγαγαν στην τέχνη της σύγχρονης Δύσεως. Το 1538, ευρισκόμενος στην ακμή του, ο Titian ζωγράφισε για τον Δούκα του Ουρμπίνο την Αφροδίτη του Ουρμπίνο που μας δίνει τα βασικά στοιχεία για την αναπαράσταση ενός θέματος που θα παραμείνει δημοφιλές για αιώνες. Η εκδοχή του, βασισμένη σε μια παλαιότερη και πρωτοποριακή ζωγραφική από τον Giorgione, επρόκειτο να καταστεί υπόδειγμα για τους πίνακες του ξαπλωμένου γυμνού, ανεξάρτητα από το πόσες παραλλαγές θα προέκυπταν. Η Αφροδίτη ξαπλώνει σε μια απαλή πλαγιά φτιαγμένη από τον πολυτελή καναπέ της με μαξιλάρια, το δε γραμμικό παιχνίδι των πετασμάτων έρχεται σε αντίθεση με τον κομψό, συνεχή όγκο του σώματός της. Στα πόδια της εικονίζεται μιά εξισορροπητική μορφή, σε αυτήν την περίπτωση ένα κοιμώμενο σκυλάκι. Πίσω της, μια απλή κουρτίνα χρησιμεύει τόσο για να προσδώσει έμφαση στην μορφή της στο προσκήνιο όσο και για να πιέσει μια θέα στο παρασκήνιο στο δεξί μισό της εικόνας .... Όλοι οι πόροι της εικονογραφικής αναπαραστάσεως ευρίσκονται στην διάθεση του Titian και τους χρησιμοποιεί εδώ για να δημιουργήσουν πρωτότυπα και εξαιρετικά εφέ. ...
Πίσω στη Βενετία, ο Titian ζωγράφισε τον Χριστό εστεμμένο με αγκάθια (περίπου 1545-1550, Παρίσι), μια προσέγγιση στην οποία η βίαιη δράση και οι μυϊκή σωματικότης φαίνεται να αντικατοπτρίζουν την εξοικείωσή του με την Ελληνιστική γλυπτική και τους πίνακες του Μιχαήλ Αγγέλου, που είχε δει στη Ρώμη.[100]
Βλ. επίσης:[120] .
Το έργο του Διονύσια στην Άνδρο (Bacchanal of the Andrians) ανήκει σε μία σειρά Ρωμαϊκών μυθολογικών έργων, παραγγελθέντων από τον Alfonso I d'Este, Δούκα της Ferrara, για το εκεί ανάκτορό του. Αποτέλεσε ένα από τα τρία συνολικά έργα που ζωγραφίστηκαν από τον Titian μεταξύ 1518 και1525. Τα άλλα δύο είναι η Λατρεία της Αφροδίτης[130] και Διόνυσος και Αριάδνη[140] Αυτό προέκυψε από τον Φιλόστρατο πρεσβύτερο τον Αθηναίο ο οποίος τον 2 αι. μ.Χ. άφησε μιά συλλογή γραφικών απεικονίσεων υπό τον τίτλο Εικόνες ('Imagines'). Μία αφορούσε στην επίσκεψη του Διονύσου και της συνοδείας του στην Άνδρο. Εκεί οι ντόπιοι ευλογήθηκαν με έναν ποταμό οίνου. Με την υπόδειξη του Alfonso d'Este, που ζητούσε έργα για την διακόσμηση του ιδιωτικού εργαστηρίου του, o Titian αναπαρέστησε την κλασική αφήγηση στο συγκεκριμένο αριστούργημα ..
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[20]. Gardner 2004, pp. 647-648.
[100]. Encyclopedia, s.v. Titian (https://www.encyclopedia.com/people/literature-and-arts/european-art-1599-biographies/titian).
[130] Worship of Venus, 1518-19, Prado Museum, Madrid.
[140]. Bacchus and Ariadne, 1520-23, National Gallery, London.
[150]. http://www.visual-arts-cork.com/famous-paintings/bacchanal-of-the-andrians.htm
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Brendel, O. J. 1955. "Borrowings from Ancient Art in Titian," The Art Bulletin 37 (2), pp. 113-126.
Gardner, Η. , F. S. Kleiner, C. J. Mamiya. 2004. Art Through the Ages, USA.
Alberti's Window. 2012. "Titian’s 'Monkey Laocoön'," <http://albertis-window.com/2012/09/titians-monkey-laocoon/> (9 February 2021).
http://www.visual-arts-cork.com/famous-paintings/bacchanal-of-the-andrians.htm
Atack, C. 2021. "Titian in time: art as experience," https://anachronismandantiquity.wordpress.com/tag/history-of-art/> (9 February 2021).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου