ΑΣΠΙΣ ΑΧΙΛΛΕΩΣ & ΒΟΥΔΙΣΤΙΚΟΣ ΤΡΟΧΟΣ
Συγκρίνοντας τον Βουδιστικό Τροχό και την Ασπίδα του Αχιλλέως ο Allen επισημαίνει τις ακόλουθες ομοιότητες:[1]
1. Ομόκεντρος σχεδιασμός.
2. Εικόνα και λέξη. Και οι δύο παραδόσεις δείχνουν μια περίπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ μιας απεικόνισης - μιας τοιχογραφίας, μιας διακοσμημένης ασπίδας - και των λέξεων που σχετίζονται με αυτήν.
3. Μικρόκοσμος. Οι Βουδιστές και οι Ομηρικοί αποδέχονται ότι τα αντίστοιχα αντικείμενα τους έχουν μικροκοσμικό χαρακτήρα: αρκετά μικρά αντικείμενα αντιπροσωπεύουν ολόκληρο το ανθρώπινο πεπρωμένο ή την ανθρώπινη ζωή.
4. Πολλαπλές σκηνές. Και στις δύο περιπτώσεις, η ανθρώπινη ζωή αντιπροσωπεύεται από πολλές σκηνές ατομικής ή ομαδικής δραστηριότητας.
5. Λειτουργική ιδεολογία. Έρχομαι επιτέλους σε αυτό που με έφερε αρχικά στο θέμα (κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στο Darjeeling το 2000). Απαιτείται λίγη εισαγωγή εδώ στην άποψη του Dumézil περί των πρώτων ινδοευρωπαίων οι οοίοι ήταν οργανωμένοι σύμφωνα με μια τριαδική μορφή ταξινόμησης. Σε γενικές γραμμές, κάτω υπό την πρώτη τάξη (ή λειτουργία) αντιστοιχούν άνθρωποι ή πράγματα που συνδέονται με τη γνώση του ιερού (θρησκεία, νόμος) Υπό την δεύτερη κατηγορία εμπίπτουν αυτοί που σχετίζονται με την φυσική δύναμη και τον πόλεμο και υπό την τρίτη, αυτοί που σχετίζονται με την γονιμότητα και την ευημερία. Για μνημονικούς σκοπούς μπορεί κανείς να σκεφτεί τις τρεις λειτουργίες που σχετίζονται με ιερείς, πολεμιστές και παραγωγούς.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1]. Allen 2020, pp. 163-164.ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Allen, N. J. 2020. Arjuna–Odysseus: Shared Heritage in Indian and Greek Epic, London and New York.
https://classics.domains.skidmore.edu/lit-campus-only/secondary/Hardie%201985.pdf
PR Hardie, P. R. 1985. "Cosmological and Ideological Aspects of the Shield of Achilles," JHS 105, pp. 11-31.
από PR Hardie · 1985 · Γίνεται αναφορά σε 181 — The Journal of Hellenic Studies is published
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου