Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ DIAN ΣΤΟ YUNNAN ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΑΠΟΗΧΟΙ
Εικ. 1: Οι Dian και οι νοτιοδυτικοί λαοί στην πρώιμη περίοδο των Han. Το κόκκινο σημαίνει νομαδικός, το κίτρινο είναι ημινομαδικός και το μωβ είναι καθιστικός - μόνιμης εγκαταστάσεως[1]
Το βασίλειο του Dian υπήρξε ένα κρατίδιο γύρω από το οροπέδιο της ομώνυμης λίμνης του κεντρικού - βόρειου Yunnan της Κίνας, που ιδρύθηκε από μη Κινεζικό φύλο αυτοχθόνων και νομάδων και διήρκεσε από την ύστερη Περίοδο Ανοίξεως και Φθινοπώρου (ή και ενωρίτερα) έως την περίοδο των Ανατολικών Han. Οι Dian είχαν ειδίκευση στην μεταλλοτεχνία,[7_45] μάλιστα δε ο παραγόμενος στό κρατίδιο ορείχαλκος ήταν κράμα χαλκού με κασσίτερο, διαφοροποιούμενος από τον πρωτόγονο τύπο με αρσενικό. Οι κάτοικοι προέβαιναν σε χρήση προηγμένων τεχνικών όπως χυτεύσεως, σφηρηλατήσεως, ανάγλυφης διακοσμήσεως (repoussé), επιχρυσώσεως με αμάλγαμα κ.λπ., μεταξύ δε των διακοσμητικών θεμάτων τους περιελαμβάνοντο γεωμετρικά σχέδια (τρίγωνα, ομόκεντροι κύκλοι), μαίανδροι, σπείρες κ.ά. Το βασίλειο διέθετε οικισμούς μόνιμης εγκαταστάσεως, και οι κάτοικοι επιδίδοντο επίσης στην γεωργία και κτηνοτροφία, ενώ υπήρξαν άριστοι ιππείς. Η δημοφιλία των σκηνών κυνηγίου[7_46] και του λεγομένου θηριόμορφου ύφους μεταξύ των τεχνουργημάτων τους έχει οδηγήσει τους ερευνητές στην άποψη ότι υπήρξε επαφή τους με τα νομαδικά φύλα των στεπών.[7_47] Πιο προωθημένη είναι η υπόθεση των Lebedynsky και Mair ότι ενδεχομένως μερίδα των Σακών μετανάστευσε στο Yunnan μετά την ήττα και εκδίωξή τους από τους Yuezhi.[7_48] Ομοίως από τον Zhang Zengqi έχει προταθεί ότι τα ορειχάλκινα τεχνουργήματα με το φυσιοκρατικό ύφος που παρήγαγε ο πολιτισμός Dian και περιελάμβαναν πολύπλοκες ομάδες θηρίων σε αντιπαράθεση, είναι αποτέλεσμα της μεταναστεύσεως Σακών στα νοτιοδυτικά της Κίνας, πριν από τον πρώτο αι. π.Χ.[7_49]
Εκ. 3: Πόρπη με δύο πολεμιστές και ταύρο[5]
Εικ. 7: Διακοσμητική πλάκα με ταυρομαχία[7]
Σύμφωνα με αναφορά του Shiji όταν το 122 π.Χ. απεσταλμένοι των Han, στην προσπάθειά τους να ανακαλύψουν ηπειρωτική οδό προς την Βακτρία, επεχείρησαν να διασχίσουν την επικράτεια του Dian, οι τελευταίοι τους επετέθησαν και τελικά τους αναχαίτισαν, μάλιστα δε οι ίδιοι επιχείρησαν να ανεύρουν μια τέτοια οδό![7_50] Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι στο κρατίδιο εντοπίζονται κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία εμβάλλουν σκέψεις για πιθανές επαφές και αλληλεπιδράσεις με τρίτους.[7_51] Έτσι ενώ παρέχονται αποδείξεις για την τήρηση εθίμων τα οποία είναι ενδεικτικά βαρβαρότητας, όπως επί παραδείγματι ο αποκεφαλισμός των εχθρών, η διεξαγωγή κυνηγίου ανθρωπίνων κεφαλών (!)[7_52] και ανθρωποθυσιών[7_53] - οι οποίες παραπέμπουν ίσως στην Ευρασιατική στέπα - παρατηρούνται επιπρόσθετα χαρακτηριστικά όπως η υιοθέτηση συμποσιαστικών πρακτικών,[7_54] η ενασχόληση με τον χορό και την μουσική,[7_55] αλλά και τις ταυρομαχίες,[7_56] τα οποία παρέχουν έδαφος συσχετίσεως με προηγμένες πολιτισμένες κοινωνίες! Σχετικό με την μουσική είναι το γεγονός ότι στο κρατίδιο ήταν αγαπητά τα χαλκεία (τύμπανα ή gong) τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται να συνοδεύουν δραστηριότητες των κατοίκων. Μάλιστα αυτή η δημοτικότητα των χαλκείων – τυμπάνων άποτελεί γεγονός εκτεινόμενο σε μεγάλο αριθμό θέσεων, αρχίζοντας από το πολιτιστικό σχήμα Dong Son έως πολλά σημεία της Ασίας. Μία από τις αγαπητές διακοσμήσεις αυτών των ορειχάλκινων τυμπάνων περιελάμβανε σκηνές με λέμβους και κωπηλάτες,[7_57] ενώ μή αναμενόμενο είναι το γεγονός ότι συχνά η πλώρη και η πρύμνη αυτών των λέμβων διακοσμείται με πτηνά,[7_58] συνήθεια η οποία απαντάται στο Αιγαίο αλλά και σε θέσεις του πολιτισμού του Ινδού![7_59]
Εικ. 8: Πιθανή παράσταση ανθρωποθυσίας[8]
Εικ. 9: Διακόσμηση ορειχάλκινης πόρπης με παράσταση κυνηγίου ελαφιών[9]
Σχολιάζοντας το χάλκινη πόρπη της Εικ. 3 ο Χριστόπουλος αναφέρει:[11]
Δύο πολεμιστές που απεικονίζονται σε μια παρόμοια χάλκινη πόρπη ζώνης αποδεικνύουν ότι το βασίλειο των Dian διοικούνταν από αποίκους που πιθανότατα συνδέονταν με Ελληνο-Σάκες αποίκους. Η πολεμική αριστοκρατία χρησιμοποίησε την μόδα των κατάφρακτων ιππέων[13] παρόμοια με την ελληνιστική Κεντρική Ασία από περίπου το 250 π.Χ. Εκτός από την βαριά πανοπλία, τα κράνη που φορούν είναι επίσης ενδιαφέροντα καθώς φαίνονται Βοιωτικά, όχι των Qin (Δυτικά), Han ή Φρυγικά. Η απεικόνιση του χθόνιου φιδιού είναι επηρεασμένη από την ελληνιστική τέχνη. Οι πολεμιστές κρατούν τα κεφάλια των εχθρών τους στο αριστερό τους χέρι, παρόμοια με τη δυναστεία των Qin και την πολεμική συνήθεια των Xiongnu και ο γενειοφόρος πολεμιστής στην πλάτη φαίνεται να κρατά έναν τύπο «ξιφιδίου - πελέκεως» (ge) ή ένα δρεπάνι, που συμβολίζει την συγκομιδή. Η σκηνή αναπαριστά έναν Ταυροκτόνο όπως συνέβαινε στα ελληνικά μυστήρια της ελληνιστικής περιόδου. Τα μεταγενέστερα ρωμαϊκά 'Μιθραϊκά μυστήρια' (ειδικά της Ρώμης, δεύτερος-τέταρτος αιώνας μ.Χ.) απεικονίζονται με τα πολυάριθμα γλυπτά του τύπου 'Ο Μίθρας που σκοτώνει τον ταύρο' που επηρεασμένο από προηγούμενα ελληνικά υποδείγματα, δανείστηκε παρόμοια συμβολικά στοιχεία προσθέτοντας την μορφή του Μίθρα ως Ηλίου.[15]
Αξιοσημείωτη επίσης είναι παρατήρηση του Χριστόπουλου αφορώσα σε διαπιστωθείσες ομοιότητες με τον Μινωϊκό Χορό του Γερανού:[17]
Μερικά από τα χάλκινα γλυπτά που βρέθηκαν στους τάφους Lijiashan (李家山) στην επαρχία Γιουνάν, που προέρχονται από τον λαό Dian (滇) και χρονολογούνται στην εποχή του Qin, δείχνουν μια εκπληκτική ομοιότητα με το αρχαίο μινωικό τελετουργικό χορού του Γερανού. Ο χθόνιος όφις (δράκος) που μοιάζει με Πύθωνα γλιστρά γύρω από έναν θυσιαζόμενο ταύρο και ανθρώπους, ενώ μια όρθια στήλη στηρίζει έναν ταύρο, σύμβολο της συγκομιδής και της γονιμότητας. Αυτό προήλθε από την εποχή των Ελληνο-Σακών και των Ινδο-Ελλήνων, που είχαν έδρα όχι μακριά από το Γιουνάν.
Άν και ο χορός αναφέρεται ονομαστικά από τον Πλούταρχο (Plut. Thes. 21) συνδέεται δε με τον Θησέα, επίστρέφοντα από την Κρήτη, έλαβε δε χώραν κατά την άφιξή του στην Δήλο,[19] οι μελετητές τον έχουν συσχετίσει ακόμη και με την Μινωϊκή Κρήτη, Encyclopedia.com, s.v. Dance In Prehistoric Greece![21]
Μάλιστα η D. Steiner διαπιστώνει και υπογραμμίζει την συγκεκαλυμμένη εξοικείωση του Ομήρου με τον λεγόμενο χορό του γερανού, που προσδιορίζεται από τα σχόλια ως ο χορός που εκτελείται από τον χορό των νέων και των νεανίδων στον προτελευταίο δακτύλιο της Ασπίδος του Αχιλλέα (Il. 18.590–606). Σύμφωνα με τους αρχαίους σχολιαστές, αυτός ο γεράνος ήταν ο χορός που επινόησε για πρώτη φορά ο Θησέας (ή, με τους όρους του σχολιαστού, «ύφανε») με μια χορωδία που αποτελείται από τις επτά νεάνιδες και επτά νέους που έσωσε από τον Λαβύρινθο.[25] Μάλιστα η ίδια παρακάτω επισημειώνει ότι στο κείμενο του Πλουτάρχου, Plut. Thes. 21, ο χορός συνιστά μίμημα των περιόδων καὶ διεξόδων του λαβυρίνθου, οι δε χορευτές κινούνται ρυθμικά με παραλλάξεις καὶ ἀνελίξεις!
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα πολλά αντικείμενα από τιρκουάζ και νεφρίτη που βρέθηκαν στους τάφους των Dian μπορεί να προέρχονται από την περιοχή Hetian (Khotan),[27] η οποία είχε πρόσβαση σε υφάσματα ελληνιστικού ρυθμού τουλάχιστον τον 1ο αιώνα π.Χ.[29] σχόλιο το οποίο προσθέτει μία ακόμη πιθανή οδό επικοινωνίας και επαφής με τον Ελληνιστικό πολιτισμό! Άλλωστε αναφορικά με την διάχυση Ελληνικής στρατιωτικής τεχνολογίας στην περιοχή επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την Knauer η διάδοση της περικνημίδας πέραν του Ελληνικού Κόσμου περιελάμβανε την υιοθέτησή της από τους Dian.[7_44]
Περικνημίδες του Dian[30]
Αργυρές φιάλες με λοβόσχημη διακόσμηση
Εν προκειμένω ιδιαίτερη σημασία έχει αποδοθεί στην ανασκαφή στον Κινεζικό περίγυρο αργυρών φιαλών με διακόσμηση πετάλων λωτού, δακρύων ή λοβών εν γένει, οι οποίες έχουν θεωρηθεί ξένες προς την παράδοση των περιοχών αυτών. Οι ανασκαφείσες μέχρι σήμερα αργυρές φιάλες με την ιδιόμορφη διακόσμηση των πετάλων λωτού είναι οι ακόλουθες:
α) οι παλαιότερες της κατηγορίας χρονολογούνται στην περίοδο των Αντιμαχομένων Κρατιδίων και ανεσκάφησαν στο Xixin (Qingzhou, Shandong), προέρχονται δε από το βασιλικό μαυσωλείο του κρατιδίου Qi,[7_118]
β) από το κρατίδιο του Nanyue,[7_119] προέρχεται σχετικό τεκμήριο του τοπικού βασιλέα Zhao Mo, σύγχρονο με την περίοδο των Δυτικών Han,[7_120] το οποίο συνοδευόταν, μεταξύ των άλλων, και από χρυσά ανάγλυφα κομβία με αναφορές στην εξελληνισμένη Ανατολή,[7_121]
γ) από το μαυσωλείο του Liu Fei, πρώτου βασιλέα του κρατιδίου Jiangdu,[7_122] προέρχεται φιάλη με κάλυμμα φέρουσα επιγραφές, πρόσθετα κομβία στο κάλυμμα και βάση,
δ) σε ταφικό περιβάλλον ανεσκάφη αργυρό κιβώτιο το οποίο χρονολογείται στην πρώιμη ή μέση περίοδο των Han, ευρέθη στην Chaohu (πόλη παρά την όχθη της ομώνυμης λίμνης στο Anhui) και προσομοιάζει με αυτό του βασιλέα του Nanyue,[7_123]
ε) δύο ορειχάλκινα αυτήν την φορά κιβώτια ανασκαφέντα στον τάφο του βασιλέως του Dian στο όρος Shizhai (Jinning) εμφανίζουν το ίδιο περίπου σχήμα και διακόσμηση με το εύρημα του Nanyue.[7_124]
Οι ανωτέρω αργυρές φιάλες παραβάλλονται με παρόμοιες των Αχαιμενιδών,[7_125] ανάλογοι δε τύποι (‘ανατολίζοντες’) κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα από τον έκτο αι. π.Χ.[7_126] Στενή ομοιότητα, όμως έχει παρατηρηθεί και από την Κινεζική αρχαιολογία[7_127]
Αχαιμενιδική χρυσή φιάλη 6/5 αι. π.Χ.[7_125]
Ορειχάλκινη πανοπλία από τον τάφο Lijiashan M13:4, με εγχάρακτη παράσταση με κάπρους, τίγρεις, παγώνια και άλλα άγρια ζώα (Murowchick 2001, fig. 10)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ - Chen, Chien-wen. 2022
In the tombs of the Han dynasty located in Shizhaishan, Jinning District, there are some unearthed relics that are characterized by Inner Eurasian culture, especially the so-called “Scythian-Siberian animal motifs,” which has attracted a remarkable amount of attention in academia. The author not only analyzes the patterns on the unearthed relics from the Shizhaishan culture but also compares them with those on the artifacts from the same period of time in Central Asia, in the hope of clarifying the correlation between Inner Eurasia and Yunnan in the Han dynasty from ethnic and cultural perspectives as well as exploring the migratory interaction between Inner Eurasian nomads and early Southwest China. Furthermore, it is also stated that there is a significant consistency in some clothing and weapons of the Scythian-Saka, Hellenistic military equipment, and Dian culture. Another possible Inner Eurasian feature is the “S”-shaped double-spiral pattern that appeared frequently in the Dian culture. This kind of decoration may originate in Southeast Europe, which later on spread to such places as the eastern Eurasian steppe, Xinjiang, and Tibet, and eventually entered the Yunnan area along the edge of the Tibetan Plateau. The author covers the possible paths of Inner Eurasian elements entering Yunnan and provides an explanation of the origins of the Inner Eurasian factors in Shizhaishan relics via comparative analysis of historical documents.
[NEXT IS PAGE IS 164]
As early as 1986, the late Mr. Tong Enzheng once proposed that China has the so-called "half-moon cultural transmission belt". 1 This is a very enlightening concept that has resonated with many people in the academic community. Can we discover the inland Eurasian cultural transmission belt? (Hereinafter referred to as Inner Asia) The ethnic groups and cultures of the j system have long been along the edge of the Qinghai-Tibet Plateau and merged into China's northwest Gansu-Qinghai mat and southwest Sichuan and Yunnan regions. The cultural exchanges between this grassland and the surrounding areas of the Qinghai-Tibet Plateau and Ethnic interaction may have begun as early as the pre-Qin era. Down to the Qin and Han dynasties, the Yuezhi and the Xiongnu successively expanded their influence to the Hexi Corridor, and a large number of ethnic groups and cultural tribes from Inner Asia continued to flow into the periphery of the Qinghai-Tibet Plateau. Many cultural relics related to Inner Asia have been left in the area, especially in Yunnan. The archaeological cultural components of some white grasslands unearthed in Shizhai Mountain have attracted widespread attention from the academic community. How did the colorful cultural relics appear in the periphery of the Qinghai-Tibet Plateau, and through what route did they enter the Yunnan area? And which ancient ethnic groups may they be related to? Are these questions related to the transportation between China and the West in the periphery of the Qinghai-Tibet Plateau? The academic circle has long said that the route of the Qiangzhong Road, the Qinghai Road or the Henan Road was said. The ethnic groups and cultures of inland Eurasia once traveled south along the Gansu-Qinghai line and entered the Sichuan and Yunnan regions of southwest China. Many academic researchers agree.
The early ethnic groups in southwestern China have always been very complex. Among the so-called "Southwestern Yi", in addition to the ethnic groups of the Di and Qiang systems, there are ethnic groups of the Baiyue system, and there are also ethnic groups related to Central and South China. The closely related Meng Yigao people on the peninsula were grouped together, and the ethnic groups were mixed and often difficult to clarify from historical materials. However, during the Han Dynasty, image materials related to the Hu people began to appear in the areas around the Qinghai-Tibet Plateau, especially in Jinning, Yunnan. Some obvious Inner Asian cultural characteristics have appeared in the archaeological excavations at Zhaishan, which is quite noteworthy. "As for the origin of these Inner Asian cultural elements, one aspect of explanation is to attribute this to the long-term continuous interaction between the Di and Qiang system groups. As a result of the interaction between the grassland peoples in northern China ly.j, some Inner Asian cultural factors were spread to the peripheral areas of the Qinghai-Tibet Plateau through the Di and Qiang peoples. This explanation is more inclined to observe the problem from the perspective of contact and exchange between people. Previously, academic circles Most of the studies have focused on this. However, we cannot rule out another possibility, that is, the above-mentioned Inner Asian cultural factors entered this area through ethnic migration, especially when the Xiongnu drove away the Yueshi. historical impact.
[NEXT IS PAGE IS 165]
There are two different opinions in the academic circles regarding the relationship between the animal decorations unearthed from the Dian culture in Yunnan and the culture in the northern leather plains. One kind of WI believes that the two are closely related, and some sources of energy come from Central Asia or even West Asia; the other kind of WI believes that there is insufficient evidence for the connection between the two, and no relationship of inheritance, exchange and development can be seen. . 6 However, as Huo Wei pointed out, among the unearthed objects of Yunnan culture, there are many obvious foreign cultural influences, and it is not just the simple appearance of certain signs on a certain artifact, indicating that the emergence of such cultural factors was This is not an isolated case. 7 Therefore, there are still many observable cultural contacts and connections between Mu Wen’s identification of Yunnan culture and Inner Asia. Regarding the Inner Asian cultural elements in the archaeological culture of Yunnan, it came to the attention of Xuexiang due to the excavation of the Shizhaishan site in Jinning in the 1950s. In the early 1950s, Robert von FTIein. Geldern has already proposed the idea that Dongshan culture in Vietnam contains elements of nomadic culture from Inner Asia, and this has attracted the attention of the academic community. For example, William McNeill adopted this view in his book The Rise of the West, arguing that as early as the eighth century BC, some cavalry from the Yumu tribe may have passed through Sichuan and arrived at the coast of South China. 9 Karl Jettmar's Art of the Steppe, published in 1964, also echoes this theory of the southward migration of Inner Asian nomadic groups. In the third edition of The Archeology Ancient China in 1977, Zhang Guangzhi also focused on the culture of Yunnan. Similar opinions have been put forward. n In 1970, Emma C. Bunker and others proposed in the book "Animal Slyle" Art from East to West that the nomadic cultural component of Yunnan culture may be related to the Yuezhi g.J. Bu Ke followed it up in 12j. In 1972's "The Tien Culture and Aspects of its [NEXT IS PAGE IS 166] Relationships to the Dong-son Culture': In addition, the video and text of "Sources of foreign Elements in the Culture of Eastern Zhou" in 1988 point out that the important elements in Shizhaishan culture may be related to Inner Asia. 13 In addition, 1971 Year William Watson in C, lt. ral Frontiers in Ancient East Asia, the book also noted the affinity between the Dian culture and the Scythian culture of Inner Asia. On the 14th, Japanese scholar Yoshiro Shiratori published in 1975 "Shizhaishan Culture Hongjian Gong Jiudajiu Wuxi 4 Series Culture." Impact - Race = Ethnicity. Lack of communication haha. The article "Jinglu" clearly positioned some cultural components of Shizhaishan as Scythian culture. He tried to connect the Kunming people with the Bird Sun. 15 Egami Bofu also noticed that the Shizhaishan culture had introduced gilded Techniques, and it is well known that in the so-called Scythian-Sarmatian animal art, gilding techniques were one of the elements of the ancient Eurasian steppe horseback riding culture, and became popular in China after the second half of the first millennium BC. Among the Xiongnu and other nomadic tribes in the border areas, in 16 l95, Qiu Zihui (Tz. 1.uey C:liiou-Penshi further developed this issue, titled The "Animal Style" Art of the Tien Cithure Obtaining a doctorate from the University of Pittsburgh,17 she believed that the origin of animal samples in Yunnan Dian culture may be related to clan activities: 'In 1989, Basil Gray wrote an article in Orientations magazine that revisited the nomadic component of Yunnan Dian culture. 19 Roberto Ciaila and Marcello Orioli studied the early Inner Asian pastoralists in 1994.
[NEXT IS PAGE IS 167]
The migration theory criticizes the Yunnan culture, arguing that Yunnan's Dian culture was influenced by the Yamanmu culture in the Kham region on the eastern edge of Tibet·20 In 2000 Sofia Karin Psarras published "Rethinking the Non-Chinese Southwest" article, it is believed that there is actually more Western contact among the non-Han ethnic groups in southwest China. In mainland China, the person who made the most efforts on this is Zhang Zengqi. His early "About Jinning Shizhaishan Bronze Ware" Ethnic Issues of a Group of Characters>·<Ancient Yunnan Equestrian People and Related Issues>, "I-Animal Patterns of the Bronze Age in Yunnan" and Northern Grassland Cultural Relics> and "Re-discussing the "Scythian Culture" of the Bronze Age in Yunnan Papers such as "The Influence and Its Communicators" can be regarded as the foundation works of this topic in Chinese academic circles. 22 In addition to the important archaeological report "Jinning Shizhai Mountain", 13 he has published nearly a dozen specific responses to Yunnan culture, the more important of which is the book "Archaeology of Ethnic Groups in Southwest China" in 201: 24 The book contains a number of important papers previously published by the author. In addition, Chapter 11 "Relationship between Dian Culture and Foreign Cultures" of "Dian Kingdom and Dian Culture" published in 1997 and "Exploring Fuxian Lake" published in 2004 In the book, Zhang also responded to this issue. Another Yunnan archaeologist, Wang Ningsheng, also published two papers in 1999 involving the northern grassland culture in the Youzhaishan Culture, namely "Jinning Shizhai". A study of ancient ethnic groups found in mountain bronze images>and "On Shizhaishan Culture". 26 Based on Zhang Zengqi’s research, Huo Wei and Zhao Deyun published the article "Re-examination of the relationship between animal patterns in Yunnan culture and the Eurasian steppes", which further discussed the issue of animal patterns in Yunnan culture. 27 Regarding Southwest China and China Regarding the cultural connections between the north and northwest regions, Yang Jianhua conducted research on the three-pronged hand-guarded sword in 2010 in an attempt to clarify the cultural exchanges in western China and the archaeological cultural affinity between the northwest and southwest.
[NEXT IS PAGE IS 168]
Sex raises speculations about communication paths. 28 However, Qiu Zihui has a different view. From the perspective of joint casting technology, she believes that although the three-pronged handguard swords in the southwest and the north are similar, they are the result of independent creation. 29 Similar studies are also based on Yu Guowu's "Border Culture Transmission Zone: Centered on the Archaeological Discovery of Shizhai II Culture", 30 and Zhai Guoqiang's "Research on the Relationship between Yunnan Culture and Northern Region Culture and Ethnic Groups" and "Study on the Southern Transmission of Northern Grassland Culture - Focusing on Yunnan Culture" by Shao Lunwen. 31 In addition, Liu He, Cai Lang and others believe that the grassland motifs in gold objects of Yunnan culture should be made by Cypriot craftsmen who entered Yunnan. 32 Zhu Ming has also recently conducted related research. ” Han Ruling and Li Xiaocen’s article “Metal Making Technology in the Ancient Dian Region of Yunnan and Green Steel Ware in the Northern Grasslands” attempts to explore this issue through the research path of metallurgical archaeology. 34 Previous research on Inner Asian cultural factors in Dian culture Most of the discussions focus on the so-called grassland art motifs (or Scythian art), or on the characteristics of northern China's grasslands in the weapons of southwest China. In fact, less attention has been paid to the Inner Asian elements of Jinning Jiuzhai-U culture. ·Is there a similarity between the shapes of some of its military equipment and those of the Hellenistic civilizations of Central Asia (Da Yuezhi and Kushan)? Is there any possibility of contact or exchange between them? This is an issue worthy of further discussion. Enzheng's "Archaeological Research on Transportation between Southern China and India in the Ancient Dynasty" believes in this posthumous work that some Central Asian cultural factors in the Yunnan Dian culture may have been imported to China through Indian merchants.
[NEXT IS PAGE IS 169]
In the south of China, this is an opinion worth referencing, and Xie Chongan also published a similar study in 2004 "A brief description of the early Sino-Indian transportation history found in Shizhaishan cultural artifacts". Ding Lucas Ckristopoulo. The history of interaction between the early Greeks and Romans and China has been sorted out. 38 Liu Yanxu has recently published two papers, discussing the interaction between early China and the Hellenistic world from the perspective of metallurgical history," Yang Juping's newly published "Interaction and Exchange" The book "Research on the Relationship between the Hellenistic World and the Silk Road" shows Yang's research results on the Eastern Hellenistic World in recent years. For example, I personally believe that these elements of the Hellenistic civilization in Central Asia communicated with the Yunnan l$J. In addition to possible routes from the periphery of the Qinghai-Tibet Plateau in the northwest or through an intermediary in India, the possibility of direct transportation from Tibet cannot be ruled out. The cultural connection between Yunnan and ancient inland Eurasia has its connotation. The complexity deserves further in-depth exploration by the academic community. This article intends to clarify the cultural contacts and exchanges between Southwest China and Inner Asia in the early Han Dynasty through comparison of archaeological image data and literature research, and to reveal the relationship between Yunri and Inner Asia in the Han Dynasty. The ethnic and cultural connections between them trace the interactive relationship between Inner Asian nomads and early southwest China in terms of ethnic migration and cultural contact.
2. The affinity between the figures unearthed from Shizhai Mountain and the Scythian-Syrian nomads
The site of the Shizhai Mountain Tombs in Jinning, Yunri, on the southwest border of China, was excavated in 1955. Diaochu believed that the age of the tombs could be as early as the late Warring States Period, and the lower limit of their age was in the late Western Han Dynasty and early Eastern Han Dynasty. 41But recently [NEXT IS PAGE IS 169] The excavations have advanced the upper limit of this culture to the Spring and Autumn Period, and believe that the commonly known "Dian Culture" is only a relic of the late stage of the Shizhai I Li Culture. 42 The ancient Dian Kingdom in Yunnan was an ancient country with diverse cultures and ethnic groups. It was home to ethnic groups such as Di Qiang, Baiyue, and Pu Da. 43 However, the characteristic of this tomb group is that many cultural relics with northern grassland cultural characteristics were unearthed, especially They are the so-called Scythian-Sihecian aninial motifs, which have attracted widespread attention in the academic world. Particularly eye-catching are the human figures on one of the bronze tribute shell vessels, which have obvious characteristics of "high noses and many beards" (Fig. 1). The tFI painted on another vitriol buckle in the tomb is The figure also has the facial features of a high nose and deep eyes (Figure 2). In addition, on the shell storage vessel unearthed from the Lijiashan tomb, there is also a figure wearing narrow sleeves and long trousers with a long sword. The trousers are decorated with circular and diamond patterns. The hairstyle is in the shape of a bun (Figure 3), and is also characterized by a high nose and deep eyes. 44 The clothing styles of these three special groups of figures are also different from other images of large objects unearthed from the same tomb. They have narrow sleeves that are longer than the hands and trousers that reach down to the insteps. These are not the traditional clothing habits of southwest ethnic minorities. 'ff, especially one of them has a beard that reaches his abdomen, which is really rare among ethnic minorities in southwest China. As for "high nose and deep eyes", it is not a common image characteristic of ethnic groups in southwest China. Regarding the clan origins of these two groups of figures, Zhang Zengqi has already pointed out that they should be related to Saka. He believes that the two images represent the "Jun people" or "Jun people" mentioned in "Historical Records: Biography of Southwest Yi". "Old man". They are not originally an indigenous minority in Yunnan, but originate from the "Seda" people in Central Asia who are related to the Scythians. It is the transliteration of "Isai". 45 Although Zhang Zengqi has already argued about the high noses, deep eyes, beards, boots and trousers of these two groups of figures. However, this article intends to make some additional arguments on the characteristics of the Scythians based on Zhang's dishes, especially the round and diamond patterns on the clothes and trousers and the long sword, which are two obvious characteristics of the Scythians. Judging from the clothing of these three groups of figures, their clothes have diamond-shaped, crescent-shaped or circular patterns, which are almost the same as the clothing of the Scythians. In the images of Scythian cultural relics discovered in the West, in addition to wearing tights, the Smutans often have such diamond-shaped (Figure 4, 5), round (Figure 6) or curved clothing. Moon-shaped pattern (Figure 7). Judging from the two sets of images of big objects in Shizhaishan culture, they are not only external
[NEXT IS PAGE IS 170]
[NEXT IS PAGE IS 172]
The possible influence of Hellenistic military civilization on the local area can also be observed in the Shizhaishan culture. This should be related to the Hellenistic background in Central Asia caused by Alexander's Eastern Expedition, especially the Hellenistic Bactrian Kingdom established by the Greeks there. (Greco-Bactrian Kingdom 250-130 B.C.E.). In the process of historical development, learning and adopting new and effective military technologies from other places was very common in the ancient world. Bunker has discovered that the horse hunters of the Dian Kingdom are accustomed to using spears instead of the bows and arrows used by the people in the eastern Eurasian steppe. This is similar to the Greeks' popular habit of using spears. In addition, the use of hanging swords is also related to the Mediterranean and ancient times. The customs in the Near East are similar, especially the greaves armor, which shows a tradition originating from ancient Greece, indicating its distant connection with the Mediterranean region. 56 {Emma C. Bunker, translated by Zhao Yongqin, "Animal Fighting and Horse-mounted Hunters in Dian Art", pp. 130-131}
E. R. Knauer also discussed the spread of Greek-style armor in the East. She noticed that the armor worn by the warriors of the Shizhaishan Yunnan Culture was typical of the Greek style. 57 {ΚΝΗΜΙΔΕΣ} Zhang Zengqi also pointed out that the copper legs unearthed from Lijiashan Cemetery in Jiangchuan
[NEXT PAGE IS 173]
The armor is basically the same as the copper leg armor used by the Scythians in terms of shape, size and production method. 58 On a looting buckle, two warrior figures wearing helmets can be seen (Fig. 14). The helmet style can be compared with the Kushan helmets on the Dalverzin Tepe mural in Central Asia from the 2nd to 3rd century AD 59 (Fig. 15). According to Kazin Abdullaev’s observation, the style of the helmet in the mural belongs to the Greek style. The warrior’s neck is suspected to have a collar armor, which is similar to the helmet shape on the reliefs of the Khalchayan Palace. 60 This type of Greek-style helmet is close to the so-called "Attic-type Helmet". 61 The shape of the helmet worn by the warriors on the war shell (Figure 16) is also very similar to the Greek helmet used by the Scythians (Figure 17) or the Greek helmet of the Parthians (Figure 17) Figure 18). 62 It is worth noting that this type of helmet has appeared on two lead figurines from Majiayuan Cemetery in Zhangjiachuan, Gansu Province as early as the late Warring States Period (Figure 19). The pointed hats on these two lead figurines look like non-soft leather hats. It can be seen that the structures on both sides of the hat edge actually have ear protection designs, so they should be closer to helmets than leather hats.
The Scythians often wore Greek-style helmets, which shows that the spread of these Scythian-style Greek helmets to China can be traced back to the pre-Qin period.
Η πιθανή επιρροή του ελληνιστικού στρατιωτικού πολιτισμού στην τοπική περιοχή μπορεί επίσης να παρατηρηθεί στον πολιτισμό Shizhaishan. Αυτό θα πρέπει να σχετίζεται με το ελληνιστικό υπόβαθρο στην Κεντρική Ασία που προκλήθηκε από την προς ανατολάς εκστρατεία του Αλεξάνδρου, ειδικά με το Ελληνιστικό Βακτριανό Βασίλειο που ιδρύθηκε από τους Έλληνες εκεί. (Ελληνοβακτριανό Βασίλειο 250-130 π.Χ.). Στη διαδικασία της ιστορικής ανάπτυξης, η εκμάθηση και η υιοθέτηση νέων και αποτελεσματικών στρατιωτικών τεχνολογιών από άλλα μέρη ήταν πολύ συνηθισμένη στον αρχαίο κόσμο. Η Bunker ανακάλυψε ότι οι έφιπποι κυνηγοί του Βασιλείου Dian συνηθίζουν να χρησιμοποιούν δόρατα αντί για τόξα και βέλη που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι στην ανατολική ευρασιατική στέπα. Αυτό μοιάζει με τη δημοφιλή συνήθεια των Ελλήνων να χρησιμοποιούν δόρατα. Επιπλέον, η χρήση των κρεμαστών (ανηρτημένων) σπαθιών σχετίζεται επίσης με την Μεσόγειο και την αρχαιότητα. Παρόμοια είναι και τα έθιμα στην Εγγύς Ανατολή, ειδικά η περικνημίδα, που δείχνει μια παράδοση που προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα, υποδηλώνοντας τη μακρινή σύνδεσή της με την περιοχή της Μεσογείου. 56 {Emma C. Bunker, translated by Zhao Yongqin, "Animal Fighting and Horse-mounted Hunters in Dian Art", pp. 130-131}
Η E. R. Knauer μελέτησε επίσης την εξάπλωση της πανοπλίας ελληνικού τύπου στην Ανατολή Παρατήρησε ότι η πανοπλία που φορούσαν οι πολεμιστές της κουλτούρας Shizhaishan στο Yunnan ήταν χαρακτηριστική του ελληνικού τύπου. 57 Ο Zhang Zengqi επεσήμανε επίσης ότι κνημίδες ανακαλύφθηκαν από το νεκροταφείο Lijiashan στο Jiangchuan {Zhang Zengqi, «Επανεξετάζοντας την επιρροή του «Σκυθικού πολιτισμού» και των διαδοτών του στην Γιουνάν την Εποχή του Χαλκού», σελίδα 333, «Εξερεύνηση των μυστικών της λίμνης Φουξιάν», σελίδα 218}
Η πανοπλία είναι βασικά η ίδια με τη χάλκινη πανοπλία ποδιών (κνημίδα) που χρησιμοποιούσαν οι Σκύθες ως προς το σχήμα, το μέγεθος και τη μέθοδο παραγωγής. 58 Και σε μια πόρπη (από παράνομη ανασκαφή) διακρίνονται δύο μορφές πολεμιστών που φορούν περικεφαλαία (Εικ. 14). O τύπος του κράνους μπορεί να συγκριθεί με τα Κοσσανικά κράνη στην τοιχογραφία από το Dalverzin Tepe της Κεντρικής Ασία από τον 2 έως τον 3 αιώνα μ.Χ. 59). Σύμφωνα με την παρατήρηση του Kazin Abdullaev, η τεχνοτροπία του κράνους στην τοιχογραφία ανήκει στην ελληνικό τύπο κράνους το λεγόμενο «κράνος Αττικού τύπου». 61 Το σχήμα του κράνους που φορούσαν οι πολεμιστές στο πολεμικό όστρακο (Εικόνα 16) μοιάζει επίσης πολύ με το ελληνικό κράνος που χρησιμοποιούσαν οι Σκύθες (Εικόνα 17) ή το ελληνικό κράνος των Πάρθων (Εικόνα 17) Εικόνα 18). 62 Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτός ο τύπος κράνους συναντάται και σε δύο μολύβδινα ειδώλια από το νεκροταφείο Majiayuan στο Zhangjiachuan της επαρχίας Gansu ήδη από την ύστερη περίοδο των εμπόλεμων κρατιδίων (Εικόνα 19). Τα μυτερά καπέλα σε αυτά τα δύο μολύβδινα ειδώλια μοιάζουν με μη μαλακά δερμάτινα καπέλα Μπορεί να φανεί ότι οι δομές και στις δύο πλευρές της άκρης του καπέλου έχουν στην πραγματικότητα σχέδια προστασίας των αυτιών, επομένως θα πρέπει να είναι πιο κοντά στα κράνη από τα δερμάτινα καπέλα.
Οι Σκύθες φορούσαν συχνά κράνη ελληνικού τύπου, γεγονός που δείχνει ότι η εξάπλωση αυτών των ελληνικών κρανών σκυθικού τύπου στην Κίνα μπορεί να εντοπιστεί στην προ-Qin περίοδο.
https://www.academia.edu/3586227/On_the_musicians_of_the_Airtam_capitals
Ciro Lo Muzio. 1995. “On the musicians of the Airtam capitals,” in In the Land of the Gryphons. Papers on Central Asian archaeology in antiquity, ed. A. Invernizzi, Firenze, pp. 239-257.
https://www.academia.edu/6864187/Nomadism_in_Central_Asia_the_Archaeological_Evidence_2nd-1st_Centuries_B.C._
Abdullaev, K. 1995. “Nomadism in Central Asia: The Archaeological Evidence (2nd-1st Centuries B.C.),” in In the Land of the Gryphons: Papers on Central Asian Archaeology in Antiquity, ed. A. Invernizzi, Firenze: Le lettere, 1995), 154, fig. 3.
[NEXT IS PAGE IS 178]
The S-shaped double scroll pattern dates back to the Minos of the Cretan civilization in the Aegean Sea around 2,000 BC. Royal palace ruins have appeared (Figure 40),88 and the tradition of whorl (spiral) patterns can even be traced back to the Ukrainian Nie. The Tripolye (трипольской) culture on the south bank of the Bo River was founded about 6200-6050 years ago. Cucuteni culture pottery in northeastern Mania (Fig. 41) and Tripoli culture pottery from 5600-4900 years ago On the vessel (Fig. 42), double scroll patterns have appeared. This decorative pattern may have come from the Greek coastal areas of the Balkans.
Go to the Aegean islands and be absorbed by the art of Crete. 89 As late as the second millennium BC, cartouches
Widely distributed in Greece, the Caucasus region and the lower Volga River. In the first millennium BC, in addition to the above areas, there were also Distributed in the southern Russian-Ukrainian grasslands, and later distributed further east in Bactria, northern China, Mongolia and other places.
[NEXT IS PAGE IS 183]
4. What are the factors related to Inner Asia and Hellenistic civilization?
Path issues affecting the Yunnan region during the Han Dynasty
[NEXT IS PAGE IS 191]
164
https://brill.com/view/journals/acss/22/2/article-p295_4.xml
On Post-Hellenistic Influence in South-East Asia
Based on New Materials Recently Found in Southern Thailand and around Tonle Sap Lake in Cambodia
In: Ancient Civilizations from Scythia to Siberia
Author: Sergey Lapteff
Online Publication Date: 06 Dec 2016
Abstract
Metadata
References
Cited By
Metrics
For a long time South-East Asia was thought to be out of the reaches of the influence of Hellenistic and Post-Hellenistic cultures. However these notions need to be changed now, especially due to new findings in Thailand and Cambodia. Analyzing different types of archaeological objects (some types of beads, Greco-Roman cameos, Roman coins etc.) we come to the conclusion that continental South-East Asia experienced various kinds of influence from Post-Hellenistic cultures, which can be traced not only on the sea shores, but also in the inner regions of the Indochina Peninsula. The relationship of some objects to Central Asia, gives us grounds to suppose that, together with India, this region could be one of the inter-links between both cultures, though we suppose the sea route as the main way of the spread of Post-Hellenistic cultural influence to South-East Asia.
https://angkordatabase.asia/publications/author:sergey-lapteff
Artifacts excavated in the Tonle Sap Lake area show links with maritime trade in the pre-Angkorian period, and hellenistic influences that came from India
[NEXT IS PAGE IS 195]
Figure 4 Ancient Greek pottery plate of Scythians diamond pattern clothing
Figure 5 Scythian clothing with rhombus patterns on ancient Greek pottery bottles
Figure 7 Μηνίσκος Meniscus pattern on Scythian bodysuits
Figure 14. Helmet of a warrior with buckles plundered from Shizhai Mountain, Jinning, Yunnan
Figure 15 Kushan noble helmet from Dalverzin Tepe
Figure 17 Comparison of the details of the Greek helmets and shell storage vessels used by the Scythians
Figure 18 Parthian Helmet
Figure 19 Comparison of the helmets of lead figurines from Majiayuan Cemetery in Zhangjiachuan (left) and Greek helmets (right)
Figure 20 The battle robes of two helmeted warriors on the Shizhai Mountain plunder button
Figure 22 Sculpture of high-collar neck gaiter unearthed from Khalchayan Palace
Figure 26 The tall pointed hat of the bronze drum of Lijiashan dancing figurines in Jiangchuan
Figure 27 The cliff carvings of Behisden in Persia (left) and the high-pointed hat of Issyk Kurgan in the Seven Rivers region
Figure 30 S-shaped double scroll gold ornament unearthed from Shizhai Mountain, Jinning
Figure 31 S-shaped double scroll gold ornaments from the Lijiashan tomb in Jiangchuan
Figure 32 S-shaped double scroll bronze button from Alvinc/Vintu de Fos, Balkan Peninsula, Southeastern Europe
Figure 33 Left-right symmetrical S-shaped double scroll pattern on a copper earring from Sandaowan Cemetery in Inner Mongolia
Figure 35 The S-shaped double scroll ornamental ring found in Uzbek Bronze Age archaeology (left) and the S-shaped double scroll ornamental ring found in the Bronze Age archeology of Central and Southern Europe (right)
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1]. https://en.wikipedia.org/wiki/Dian_Kingdom#/media/File:Yue_tribes.png
7_45. Higham 1996, p. 173; Bunker 1993, p. 47, fig. 27.7_46. Higham 1996, p. 160, fig. 5.21. Σχετική παράσταση απεικονίζεται σε πόρπη ανασκαφείσα στον τάφο 17 της νεκροπόλεως Shizhaishan.7_47. Chiou-Peng 2004, p. 298.7_48. Lebedynsky 2006, p. 73.7_49. Zhang Zengqi, 1994 pp. 666-699. Για περαιτέρω σχολιασμό του θέματος βλ. Hein (Hein 2014, p. 6).[5]. Christopoulos 2022, fig. 28 bottom.[7]. Christopoulos 2022, fig. 28 up. MET Accession Number: SL.1.2017.6.2 (Lijiashan Museum of Bronzes). Εύρημα από τον τάφο 68 του Lijiashan (李家山) κστασκευασμένο από καλλιτέχνες του Βασιλείου Dian (279 –109 π.Χ.), δυναστεία Qin (ή Δυτικών Han). 7_50. Allard 2006, p. 245. Την περίοδο αυτή είχε μόλις καταλυθεί το Ελληνο – Βακτριανό βασίλειο.7_51. Έχει υποστηριχθεί η ύπαρξη ομοιοτήτων μεταξύ των βασιλικών τάφων του Dian, και αυτών του Liu Fei (κρατίδιο Jiangdu) και του Zhao Mo (κρατίδιο του Nanyue), βλ. Liu Huan (Liu Huan 2011).7_52. Βλ. την λαβή ορειχάλκινου ξίφους διακοσμημένη με αυτό το θέμα, η οποία ανεσκάφη στο Jiancheng και φυλάσσεται στο Yunnan Provincial Museum, Guandu, Kunming (<https://en.wikipedia.org/wiki/Dian_Kingdom#/media/File:Dian-bronze-sword-jiangcheng.jpg>).7_53. Higham 1996, p. 154, fig. 5.14.7_54. Higham 1996, p. 159, fig. 5.19.7_55. Higham 1996, p. 160, fig. 5.20. Σχετικό είναι επιχρυσωμένο ορειχάλκινο διακοσμητικό με δύο χορευτές, ανασκαφέν στον τάφο 13, Shizhaishan, Jinning, επαρχία Yunnan και φυλασσόμενο στο Yunnan Provincial Museum, Guandu, Kunming.7_56. Higham 1996, p. 161, fig. 5.22. Πρόκειται για παράσταση πλήθους παρακολουθούντος ταυρομαχία, προερχόμενη από πόρπη ανασκαφείσα στον τάφο 6 της νεκροπόλεως Shizhaishan. Αναπαράσταση ταυρομαχίας ανευρίσκεται επίσης σε εγχάρακτη λίθινη πλάκα της Nanyang της περιόδου των Ανατολικών Han (Wang 1994, p. 521, fig. 11; Hongjie and Yujian 2007, fig. 40). Βλ. επίσης: http://rolfgross.dreamhosters.com/China-GE/YunnanMuseum_files/image019.jpg7_57. Han Xiaorong 2013; Psarras 2015, n. 109. Η δημοτικότητα του διακοσμητικού θέματος των λέμβων ενδεχομένως σχετίζεται με την χρήση θαλάσσιων και ποτάμιων οδών για την ναυτική επικοινωνία στα πλαίσια του πολιτιστικού κύκλου Dong Son περί τον κόλπο του Tonkin, βλ. Shelach-Lavi (Shelach-Lavi 2015, p. 333). Το ίδιο θέμα απαντάται και στους Yue / Baiyue της Ν. Κίνας, μερικές φορές εν συνδυασμώ προς παραστάσεις ερπετών (Li Xueqin 1991, pp. 18-19).7_58. Han Xiaorong 2013, fig. 6.7_59. Η συνήθεια της εικονογραφήσεως πτηνών στην πλώρη και την πρύμνη του πλοίου ακολουθείτο από τον πολιτισμό του Ινδού (πρισματική σφραγίδα MD-602, The Huntington Archive, <https://news.osu.edu/huntington-archive/>) και τον Αιγαιακό (θραύσμα πυξίδας από την Τραγάνα ΥΕ ΙΙΙc), αλλά συναντάται και στην Τύλο (Μπαχρέιν).[8]. http://rolfgross.dreamhosters.com/China-GE/YunnanMuseum_files/image015.jpg[9]. Εύρημα από τον τάφο 68 του Lijiashan. http://yn.chinadaily.com.cn/a/202208/13/WS62f7a64ba3101c3ee7ae39d8.html?fbclid=IwAR1TEi8HuARo_uU_GyIl1EunMUyIfuvL5WZz2_C-OIHyDAN9I6HNe3NdmCU[11]. Christopoulos 2022, p. 108.[13] Oι κατάφρακτοι ιππείς εμφανίζονται ως στρατιωτική μονάδα και ως όρος στην ιστορία, στο βασίλειο των Πάρθων.[15]. Christopoulos 2022, n. 147. Άλλωστε ο Beck (Beck 2001) σημειώνει:Πριν από τρία χρόνια πρότεινα ένα σενάριο για τις απαρχές του Μιθραϊσμού που εστίαζε εκ νέου στην Ανατολία και συγκεκριμένα στον μεικτό ελληνικό και ιρανικό πολιτισμό της βασιλικής δυναστείας της Κομμαγηνής (Beck 1998). Συνοψίζοντας, πρότεινα ότι τα Μυστήρια του Μίθρα σχηματίστηκαν στο στρατιωτικό και πολιτικό περιβάλλον της δυναστείας στον απόηχο του Ιουδαϊκού και του Εμφυλίου πολέμου (στους οποίους συμμετείχαν και οι Κομμαγηνοί) και την επακόλουθη εξορία και διαμονή της δυναστείας στη Ρώμη υπό τον Βεσπασιανό.[17]. Christopoulos 2022, pp. 86-87; Brady Lawler, L. 1946.
[19]. Ragazzi 2019.
[21]. Ragazzi 2019.
[23]. https://www.behance.net/gal
lery/93603867/Aristophanes-Birds-20?fbclid=IwAR363fYa5jBJ3TbiIhaCCiCCWDoz5hpXbYQ7S9sU_P8lwScbd653H6APPW0
[25]. Steiner 2011, p. 314, n. 83.
[27]. Aedeen Cremin 2010, p. 115.
[29]. Wagner et al. 2009.
[7_44]. Knauer 1993.
[30]. http://img3.chinadaily.com.cn/images/202208/13/62f7a64ba3101c3e687063c4.jpeg
7_118. Shandong Institute of Cultural Relics and Archaeology, Qingzhou Municipal Museum 2015; Li Ling 2014.
7_119. Tο κρατίδιο του Nanyue υπήρξε βραχύβια πολιτική οντότητα η οποία περιελάμβανε τμήμα της σύγχρονης Νότιας Κίνας και του Β. Βιετνάμ, είχε δε πρωτεύουσα το Panyu (σύγχρονο Guangzhou).7_120. Nickel 2012. Το αργυρό κιβώτιο, ήτοι φιάλη με κάλυμμα, φυλάσσεται στο Museum of the Western Han Dynasty, βλ. <https://artsandculture.google.com/asset/persian-styled-silver-box/PAENa9W4v6HEUw>.7_121. Demandt 2015, p. 311; Marshall 1951; Pfrommer 1993, pp. 210–212; Li Jianwei 2010, fig. 19. Παρόμοια τεκμήρια προέρχονται από τα Τάξιλα και άλλες θέσεις του Ελληνο – Βακτριανού κόσμου.7_122. Ο Liu Fei (169-128 π.Χ.) έγινε ο πρώτος βασιλέας του Jiangdu το 153, υπήρξε δε ένας από τους μεγαλύτερους αδελφούς του Wu, αυτοκράτορα της Κίνας κατά την περίοδο των Δυτικών Han.7_123. Jiangsu Wangyun Mountain, Dayun Mountain 2012.7_124. Liu Huan 2011.7_125. Η χρυσή φιάλη του Δαρείου φυλάσσεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (No. 54.3.1) φέρει δε επιγραφή στην Περσική, Βαβυλωνιακή και Ελαμιτική, βλ. < https://www.metmuseum.org/art/collection/search/324289>. Στο Ιρλανδικό Μουσείο φυλάσσεται άλλη λεγομένη του Ξέρξη, η οποία προέρχεται από τα Εκβάτανα (No. 7985), ενώ στο Βρεττανικό Μουσείο υπάρχει και τρίτη (No. ANE 1994-1-27), βλ. <https://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=367827&partId=1&images=true>.7_126. Sideris 2008, p. 342.7_127. Li Ling 2014, p. 59.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
https://books.google.gr/books?id=drotcnqNVmoC&printsec=frontcover&hl=el#v=onepage&q&f=false
Chiou-Peng, Tze-huey. 2004. “Horsemen in the Dian Culture of Yunnan,” in Gender and Chinese Archaeology, ed. K. M. Linduff and Y. Sun, Walnut Creek – Lanham - New York – Toronto – Oxford, pp. 289-314.
Κονιδάρης, Δ. Ν. 2020. Ο Κινεζικός πολιτισμός και οι Ελλαδικές επιδράσεις, Αθήνα.
https://sino-platonic.org/complete/spp326_dionysian_rituals_china.pdf
Christopoulos, L. 2022. "Dionysian Rituals and the Golden Zeus of China," Sino-Platonic Papers 326, pp. 1-123.
doi : https://doi.org/10.3406/topoi.2001.1928
https://www.persee.fr/doc/topoi_1161-9473_2001_num_11_1_1928
Beck, R. L. 2001. "New thoughts on the genesis of the mysteries of Mithras," Topoi 11/1, pp. 59-76.
Beck, R. B. 1988. Planetary Gods and Planetary Orders in the Mysteries of Mithras (Études préliminaires aux religions orientales dans l’Empire romain 109), Leyden: Brill.
https://brill.com/view/journals/aas/21/3/article-p193_3.xml
Liancai Wu, Peng Zhu, Yu Tian, and Haitao Lin. 2022. "Lost and Gone: A Representational Study of Bronze Ornaments in the Ancient Dian Kingdom, China," African and Asian Studies 21 (3)
https://www.researchgate.net/publication/269733963_Seeing_Dian_Through_Barbarian_Eyes
Aedeen Cremin. 2010. "Seeing Dian through Barbarian eyes," Bulletin of the Indo-Pacific Prehistory Association 30, pp. 114-121.
p. 115: The many turquoise and jadeite items found in the Dian tombs may have come from the Hetian region, which had access to textiles of Hellenistic style in at least the 1st century BCE (Wagner et al. 2009).
https://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/opus4/frontdoor/deliver/index/docId/61396/file/Wagner_et_al_2009_Ornamental_trousers_from_Sampula.pdf?fbclid=IwAR1A_-jZ1EyIGs0oJgJtvwo0Fud4kgPy_w04njLOgbyziq6oaAmTgYT0UNI
Wagner, M., B. Wang, P. Trasov, S. Westh-Hansen, E. Völling and J. Heller. 2009. "The ornamental trousersfrom Sampula (Xinjiang, China): Their origins and biography," Antiquity 83, pp. 1065-1075.
https://www.jstor.org/stable/283449
Brady Lawler, L. 1946. "The Geranos Dance - A New Interpretation," Transactions and Proceedings of the American Philological Association 77, pp. 112-130.
Ragazzi. G. 2019. "The Crane, Ariadne’s thread, labyrinth and dance," Danja dell Origin, <https://danzadelleorigini.com/en/2019/04/01/the-crane-ariadnes-thread-labyrinth-and-dance/?fbclid=IwAR3EPyji4W-FyLL-M-UaAkeXLwQvvFRbyB7SBpfpEoUeRHWdNdvWjmGq1ng> (10 July 2023).
https://www.jstor.org/stable/10.1086/662037
Steiner, D. 2011. "Dancing with the Stars: Choreia in the third stasimon of Euripides' Helen," Classical Philology 106 (4), pp. 299-323.
https://escholarship.org/content/qt1bt36698/qt1bt36698.pdf?t=pdymgl
Olsen, S. E, 2016. "Beyond Choreia: Dance in Ancient Greek Literature and Culture" (diss. Univ. of Berkeley).
https://www.jstor.org/stable/3292318
Lawler, L. B.1942. "The Dance of the Holy Birds," The Classical Journal 37 (6), pp. 351-361.
https://archive.org/details/bronzeageofsouth0000high
Higham, C. 1996. The Bronze Age of Southeast Asia, New York : Cambridge University Press.
DOI: 10.13619/j.cnki.cn11-1532/k.2014.09.004
论西辛战国墓裂瓣纹银豆兼谈我国出土的类似器物
Li. . "On the Silver Beans with Cracked Petals in the Warring States Tomb of Xixin*—Also on Similar Artifacts Unearthed in my country,"
http://www.chinanews.com/cul/2011/12-19/3542397.shtml
Liu Huan. 2011. “A number of cracked petal boxes were found in China. Experts sketched the sea silk road (Photos),” China News, < http://www.chinanews.com/cul/2011/12-19/3542397.shtml> (26 January 2019).
Knauer, E. R. 1993. “Knemides in the East? Some Observations on the Impact of Greek Body Armor on ‘Barbarian’ Tribes,” in Nomodeiktes: Greek Studies in honor of Martin Ostwald, ed. R. M. Rosen and J. Farrell, USA, pp. 235-254.
https://www.npm.gov.tw/NewChineseArtDownload.ashx?bid=4405
Chen, Chien-wen. 2022."Hellenistic and Inner Eurasian Affinities in the Yunnan Jinning Shizhaishan Culture," Palace Museum Academic Quarterly 40 (3), pp. 163-241.
https://www.researchgate.net/publication/233647002_The_Political_and_Ritual_Significance_of_Bronze_Production_and_Use_in_Ancient_Yunnan
Murowchick, R. E. 2001. "The Political and Ritual Significance of Bronze Production and Use in Ancient Yunnan," Journal of East Asian Archaeology 3(1-2), pp. 133-192.
ΠΛΕΟΝ ΠΡΟΣΦΑΤΟΣ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: 130524
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου