BUY NOW

Support independent publishing: Buy this book on Lulu.

Τρίτη 13 Ιουλίου 2021

ABDUCTION OF GANYMEDES BY ZEUS - EAGLE: DIFFUSION OF A MOTIF ..

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΑΕΤΟΥ - ΔΙΟΣ ΑΡΠΑΖΟΝΤΟΣ ΤΟΝ ΓΑΝΥΜΗΔΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΒΟΥΔΙΣΤΙΚΗ & ΕΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΩΝ ΣΑΣΣΑΝΙΔΩΝ

Αργυρός δίσκος με παράσταση αετού φέροντος γυναίκα (ύστερη Σασσανιδική περίοδος)[5]

ΑΡΓΥΡΟΣ ΔΙΣΚΟΣ ΜΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΕΤΟΥ ΦΕΡΟΝΤΟΣ ΓΥΝΑΙΚΑ

Το σπάνιο θέμα σε αυτόν τον αργυρό δίσκο της ύστερης Σασσανιδικής περιόδου έχει δεχθεί διαφορετικές ερμηνείες στο πλαίσιο της Ζωροαστρικής ή της Βουδιστικής μυθολογίας, αν και μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως αλληγορία. Πλαισιωμένος από δύο δέντρα στο κεντρικό τμήμα παρίσταται ιπτάμενος αετός, ο οποίος πιθανότατα θα πρέπει να θεωρείται ότι μεταφέρει την ψυχή ενός νεκρού στον ουρανό. Η ψυχή εμφανίζεται ως γυμνή γυναικεία μορφή, η οποία τροφοδοτεί τον αετό με τις 'καλές πράξεις του Τσερ', οι οποίες ανήκουν στις αντιλήψεις του Ζωροαστρισμού, και οι οποίες θα πρέπει να γίνονται μέρα και νύχτα. Παρακάτω, κάτω από τα φτερά του αετού, δύο αγόρια δεξιά & αριστερά φέρουν το μεν ένα ένα τόξο - συμβολίζοντας την ημέρα - το δε άλλο ένα τσεκούρι για να συμβολίσει την νύχτα. Γίνεται επιδέξια χρήση εγχαράξεων για την επισήμανση λεπτομερειών όπως το χτένισμα της γυναίκας, το δαχτυλίδι κοσμημάτων στο αυτί της και τα βραχιόλια στα χέρια και τα πόδια της, καθώς και τα πουλιά, τα αυτιά και τα φτερά. Το περίγραμμα έχει την μορφή φυτικής έλικας, διακοπτόμενες από άνθη - ρόδακες και φοινικόφυλλα, ρόδια και τσαμπιά σταφυλιών, σκυλιά και πουλιά που τρέχουν, σύμβολα των δημιουργιών της Ζωροαστρικής μορφής, Ahura Mazda (Η δυναστεία των Σασσανιδών (226-642) κυβέρνησε την τελευταία μεγάλη περσική αυτοκρατορία πριν από την κατάκτηση των Μογγόλων). 

Garuda Vanquishing the Naga Clan ca. 2nd–3rd century[10]

ΔΙΑΧΥΣΗ ΣΤΗΝ ΒΟΥΔΙΣΤΙΚΗ ΑΣΙΑ

Zar Tepe πλησίον Termez,[12] σπήλαιο 165 του Kizil,[15]

Garuda [20]

Ο Garuda, ο ισχυρός αετός της ινδικής μυθολογίας, φαίνεται να βυθίζει τα νύχια του στη μέση ενός Nagini, μιας γυναίκας της φυλής του φιδιού naga. Ως περαιτέρω απόδειξη της παραδοσιακής εχθρότητας του Garuda απέναντι στο naga, φαίνεται να καταβροχθίζει ένα φίδι, το κεφάλι του οποίου βρίσκεται στην αριστερή πτέρυγα του μεγάλου πουλιού. Αν και το θέμα είναι καθαρά ινδικό, οι κλασικές ελληνικές εικόνες που αντιπροσωπεύουν την απαγωγή του Γανυμήδη από τον Δία φαίνεται να έχουν επηρεάσει αυτόν τον τύπο συνθέσεως. [22] .. εικόνα νέου που τον έχει αρπάξει αετός και τον σηκώνει απεικονίζεται σε οροφή σπηλαίου Kizil[25] Raptor “Rapes” Nagin Afterlife in Buddhist Art and Culture, fig. 18!

Ο Garuda σε οροφογραφία του σπηλαίου 165 του Kizil[25]

Το 1885, ο Χένρι Χάρντι Κόλε συσχέτισε το σύμπλεγμα Garuda & Nagin με το περίφημο άγαλμα του Γανυμήδη και του Διός στην Ρώμη, το οποίο απετέλεσε αντίγραφο χάλκινου αγαλματιδίου του Λεωχάρους, συγχρόνου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ο Ganymede στον ελληνικό μύθο είναι ο γιος του Τρωός (ή του Λαομέδοντος), βασιλέα της Τροίας. Ο όμορφος πρίγκιπας που φρόντιζε τα πρόβατα απήχθη από τον Δία από το βουνό Ίδα κοντά στην Τροία της Φρυγίας. Ο Δίας ως αετός μετέφερε τον Γανυμήδη στον Όλυμπο για να γίνει υπηρέτης των θεών. Κατά μία εκδοχή, ο πρώτος των θεών Ζεύς αποζημίωσε τον πατέρα του Γανυμήδη με μια χρυσή άμπελο. Κατά άλλην εκδοχή ένα ζεύγος θεϊκών αλόγων παρουσιάστηκε από τον Ερμή με το μήνυμα ότι με απόφαση του Διός, ο Γανυμήδης έλαβε το δώρο της αιώνιας νεότητας και της αθανασίας.
Ο Γανυμήδης και ο Ζεύς - αετός συνιστούν περισσότερο ένα σύμβολο 'θεϊκής αγάπης, νεότητος, κάλλους και αθανασίας' παρά 'βιασμού' από τον Δία. Ο Δίας τίμησε τον Γανυμήδη, τοποθετώντας τον στους ουρανούς ως τον αστερισμό Αετό και απαθανάτισε τον Γανυμήδη ως τον αστερισμό του Υδροχόου, ήτοι τον φέροντα το ύδωρ. Ένα φεγγάρι του Διός που ονομάζεται Γανυμήδης είναι το μεγαλύτερο φεγγάρι στο ηλιακό μας σύστημα και το μόνο φεγγάρι με το μαγνητικό πεδίο. Τοποθετημένο κοντά στον Δία, το auroraeon Ganymede "κουνιστό" μπρος-πίσω αλλάζει μαζί με το μαγνητικό πεδίο του Δία. Οι κορδέλες που κυματίζουν από το ράμφος του αετού αντιστοιχούν στις φωτεινές κορδέλες του aurorae, θερμό ηλεκτροκίνητο αέριο που περιβάλλει τους βόρειους και νότιους πόλους του φεγγαριού, που προκαλούνται από το μαγνητικό πεδίο... [μηχανική μετάφραση]


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[5]. Hermitage Inventory Number S-217.
[10]. Metropolitan Museum of Art, Accession Number: 1980.325.
[12]. Azarpay 1995, p. 105.
[15]. Azarpay 1995, p. 105, fig. 8.
[20]. Sengupta 2020b.
[22]. Sengupta 2020b.
[25] Sengupta 2020a., fig. 18. Kizil Cave 165, Xinjiang Uyghur, China, 395-500 CE  After Albert von le Coq

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

https://www.jstor.org/stable/24048818 
Azarpay, G. 1995. “A Jataka Tale on a Sasanian Silver Plate,” Bulletin of the Asia Institute (New Series) 9, pp. 99-125.

https://www.academia.edu/43857008/Raptor_Rapes_Nagin_Afterlife_in_Buddhist_Art_and_Culture
Sengupta, A. R. 2020a. "Raptor 'Rapes' Nagin. Afterlife in Buddhist Art and Culture," <https://www.academia.edu/43857008/Raptor_Rapes_Nagin_Afterlife_in_Buddhist_Art_and_Culture> (9 Jyly 2021). 

https://www.jstor.org/stable/29757540
Abdullaev, K. 2002. “Reutilization of Old Images for New Iconographic Generations: The Question of the Destiny of Greek Images in the Post-Hellenistic Period,” East and West 52 (1/4), pp. 53-69.

https://heiup.uni-heidelberg.de/journals/index.php/transcultural/article/download/12313/8994/33190
Gasparini, M. 2014. "A Mathematic Expression of Art: SinoIranian and Uighur Textile Interactions and the Turfan Textile Collection in Berlin," Transcultural Studies 2014.1, pp. 134-163.

http://www.sino-platonic.org/complete/spp228_silk_roads.pdf
Mair, V. H. 2012. "The 'Silk Roads' in Time and Space: Migrations, Motifs, and Materials," Sino-Platonic papers 228, pp. 1-308.

https://www.academia.edu/44192744/Hybrid_Animals_in_Symbolic_Buddhist_Art
Sengupta, A. R. 2020b. "Mutable Identity in Buddhist Art – Part I,"<https://www.academia.edu/44192744/Hybrid_Animals_in_Symbolic_Buddhist_Art> (13 Jyly 2021).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου